Prin instalarea dispozitivelor GO9 și prin utilizarea metodelor de analiză personalizate Geotab, a fost posibilă identificarea acelor vehicule din flota SBB care ar putea fi înlocuite cu vehicule electrice fără a genera limitări. SBB a folosit programul Geotab Electric Vehicle Suitability Assessment (EVSA) pentru a facilita analiza profilurilor de conducere, a autonomiilor și a zonelor de utilizare. Astfel, SBB dispune de o bază solidă pentru a lua decizii cu privire la viitoarea electrificare treptată a propriului parc auto, cu scopul clar vizibil de a atinge neutralitatea climatică până în 2040.
Provocarea: Integrarea vehiculelor electrice în flotă
Parcul auto al SBB numără aproximativ 40 de modele diferite de vehicule. Provocările zilnice legate de întreținerea căii ferate necesită diferite tipuri de vehicule, în funcție de destinația și locația vehiculului. Zilnic, numeroase autoturisme, furgonete și SUV-uri sunt utilizate în toată Elveția pentru întreținerea rețelei feroviare, curățarea stațiilor și alte sarcini.
Prin urmare, trecerea la vehiculele electrice va avea succes numai dacă aceste cerințe specifice sunt luate în considerare la selecția viitoarelor vehicule electrice. Acestea includ, de exemplu, distanțele parcurse, starea drumurilor și temperaturile exterioare din zonele de utilizare. De asemenea, este important să se știe ce încărcături trebuie transportate etc.
Alți factori importanți sunt condițiile meteorologice și faptul că unele drumuri sunt neasfaltate sau au pante abrupte. Până acum, emoția a jucat adesea un rol important în alegerea modelelor de vehicule, explică Marco Weibel, manager de proiect pentru vehicule rutiere neutre din punct de vedere climatic la SBB.
Având în vedere obiectivul său de a atinge neutralitatea climatică până în 2040, SBB se confruntă cu provocarea uriașă de a transforma flota sa în una fără emisii, prin integrarea treptată a vehiculelor electrice. În prezent, 99% din vehiculele din flota sa funcționează pe motorină. Marco Weibel vede trei domenii de acțiune importante în ceea ce privește electrificarea flotei:
- Achiziționarea datelor relevante despre vehicul: Acestea includ informații privind kilometrii parcurși zilnic, rutele parcurse, locurile de parcare și perioadele de staționare. Acest lucru permite crearea de profiluri de utilizator și de deplasare bazate pe date. Pentru a colecta aceste date, SBB se bazează pe dispozitivul GO9 de la Geotab și pe software-ul de gestionare a flotei MyGeotab.
- Construirea și extinderea infrastructurii de încărcare: Analiza și crearea de profiluri de utilizare a vehiculelor este necesară pentru a determina locațiile adecvate pentru o infrastructură de încărcare omogenă. În acest caz, apar provocări nu numai în ceea ce privește planificarea diferitelor facilități (parcare, instalație electrică și stații de încărcare), ci și în ceea ce privește finanțarea.
- Implicarea angajaților: Poveștile de succes ale șoferilor individuali de vehicule electrice din cadrul SBB inspiră încredere celorlalți angajați față de acest nou tip de mobilitate electrică. Roadshow-urile le oferă angajaților șansa de a testa noile modele de vehicule electrice și de a dobândi o experiență directă. Acest lucru le permite acestora să aleagă cu încredere varianta electrică atunci când vine momentul să își achiziționeze următorul vehicul.
Soluția: Electrificarea prin decizii fundamentate pe date
În prima fază, aproximativ 100 de vehicule din flotă au fost echipate cu dispozitive Geotab GO9. SBB utilizează programul de analiză a vehiculelor electrice EVSA pentru a evalua profilurile de conducere. Disponibil ca un Add-in interactiv pentru platforma de management al flotei MyGeotab, acesta permite înregistrarea emisiilor, a costului total asociat cu proprietatea și a altor date relevante despre vehicule în cadrul operațiunilor zilnice, precum și măsurarea exactă a rentabilității investițiilor (ROI) pentru vehiculele electrice.
Analiza EVSA analizează datele specifice ale parcului auto, cum ar fi tipul de vehicul, autonomia, numărul de călătorii și impactul temperaturii exterioare. S-a efectuat o analiză a autonomiei pentru a determina cerințele specifice ale SBB în ceea ce privește autonomia flotei sale. Utilizând date reale privind performanța vehiculelor electrice, programul a analizat dacă producătorul vehiculului respectiv poate garanta autonomia necesară în anumite condiții meteorologice.
Cu ajutorul instrumentului EVSA, analiza unui grup de vehicule cu 15 vehicule de pool a constatat că 5 vehicule din acest grup pot fi electrificate.

(Figure 1)

(Figure 2)
În plus, forțele de accelerare au fost măsurate și evaluate și ele, ca parte a unei analize a profilului de conducere. Stilul de conducere și starea suprafeței drumului sunt evaluate cu ajutorul forțelor g care apar (accelerație verticală în sus/jos; figura 3). Datele telematice înregistrate au arătat vârfuri semnificative în sus și în jos în datele de accelerație pe axa Z (linia roșie; figura 3).
Pe baza acestor vârfuri înregistrate, este posibil să se tragă concluzii cu privire la un teren impracticabil sau la o suprafață denivelată a solului. Pentru a putea face afirmații concrete cu privire la condițiile generale ale unui drum pe care se deplasa un vehicul la un anumit moment, se integrează date suplimentare din OpenStreetMap și se procedează la o analiză suplimentară.

(Figure 3)
Utilizarea în creștere a vehiculelor de mare putere cu tracțiune integrală pune, de asemenea, la încercare proiectul de electrificare al SBB. Printre altele, tehnologia senzorilor Geotab GO9 poate fi utilizată pentru a caracteriza și compara profilurile de elevație ale fiecărui vehicul din flotă. Analiza a dezvăluit câți metri verticali parcurg de fapt diferitele vehicule (figura 4).

(Figure 4)
DE | EN |
Durchschnittliche Steigung pro Fahrzeug (m/km) | Average incline of each vehicle (m/km) |
Cu ajutorul unui firmware special și a datelor de accelerație de înaltă rezoluție, va fi astfel posibil ca în viitor să fie identificate vehiculele ale căror performanțe de tracțiune integrală nu sunt deloc utilizate în practică, în vederea înlocuirii acestor vehicule, în viitor, cu alternative electrice optime, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
În cele din urmă, a fost posibilă, de asemenea, evaluarea utilizării vehiculelor prin intermediul unui studiu de utilizare pe șosea. Pe baza rutelor parcurse de flota de vehicule și a unor investigații suplimentare, au fost derivate modele de utilizare a drumurilor pentru fiecare vehicul, autostrăzile, drumurile principale, drumurile rurale și drumurile rezidențiale fiind principalele categorii din rezultatele analizei. Evaluarea a arătat ce vehicule circulă pe ce drumuri și cât de des (a se vedea diagrama de exemplu din figura 5). Acest studiu oferă primele concluzii promițătoare cu privire la utilizarea drumurilor de către diferite vehicule.

(Figure 5)
DE | EN |
Keine Strasse gefunden_rel | No road found_rel |
Andere Strassen_rel | Other roads_rel |
Unbefestigt_rel | Unpaved_rel |
Quartiersstrassen_rel | Residential roads_rel |
Gemeindestrassen_rel | Rural roads_rel |
Hauptstrassen_rel | Main roads_rel |
Autobahn_rel | Highway_rel |
În viitor, evaluarea va permite o analiză precisă, bazată pe date, a utilizării drumurilor pentru fiecare vehicul. Acest lucru facilitează luarea de decizii cu privire la viitoarele tipuri de vehicule.
Rezultatele: Electrificarea flotei încă de la sfârșitul anului 2021
Utilizarea programului de analiză EVSA a permis SBB să evalueze potențialul de electrificare a flotei sale, pentru a putea integra primele vehicule electrice în flotă până la sfârșitul anului 2021. Pentru Marco Weibel, punctele forte ale cooperării cu Geotab constau în mod clar în capacitățile de inginerie inversă ale principalului furnizor de telematică și în integrarea modelelor de vehicule electrice.
„De asemenea, serviciile de asistență pentru clienți au fost și ele foarte importante”, spune Marco Weibel. „Proiectul ne este foarte drag. Nu numai că colaborarea noastră cu Geotab este foarte profesională, dar simțim și un entuziasm comun – și asta ne motivează.”
Împreună cu încă un partener din rețeaua Geotab, SBB dorește acum să examineze împreună cu Geotab analizele și datele generate la o scară și mai granulară. Se pot obține apoi rezultate suplimentare prin utilizarea învățării automate și a unui firmware adițional. Aceasta include analize suplimentare de big data privind condițiile suprafeței drumurilor și gradul de utilizare a vehiculelor. Datele de înaltă rezoluție privind accelerația, datele de poziție și metadatele unor zone și drumuri specifice sunt toate folosite ca fundament pentru investigațiile planificate cu privire la subiectul tracțiune integrală.
„Cu ajutorul specialiștilor experți de la Geotab, adoptăm o abordare pas cu pas pentru a dezvolta procesul de electrificare a parcului intern de vehicule al companiei. Abordarea bazată pe date ajută la luarea deciziilor privind electrificarea vehiculelor împreună cu diferitele părți interesate, fără emoții și bazându-se exclusiv pe fapte. Geotab mă surprinde întotdeauna cu soluțiile lor creative și cu determinarea lor de a găsi soluția optimă.” – Marco Weibel, manager de proiect pentru vehicule rutiere neutre din punct de vedere climatic la SBB
Despre SBB
În calitatea sa de cea mai mare companie de transport din Elveția, SBB transportă zilnic 840.000 de pasageri și 185.000 de tone de mărfuri. În spatele acestei operațiuni se află 33.500 de angajați, ale căror diverse funcții asigură faptul că 10.700 de trenuri ajung la destinație pe 3260 de kilometri de cale ferată.